روش های درمان درد سیاتیک و بهترین روش های درمان خانگی آن

• درد سیاتیک
روش های درمان درد سیاتیک و بهترین روش های درمان خانگی آن

درد سیاتیک و روش های درمان آن

از هر 10 نفر، 4 نفر در مقطع های زندگی خودشان دچار درد سیاتیک و یا تحریک عصب سیاتیک می شوند. عصب سیاتیک، از دو طرف ستون فقرات به سمت پایین می آید و تا نزدیک لگن و باسن وجود دارد. سپس، عصب سیاتیک به صورت شاخه ای به سمت پاها می رود و از پشت هر ساق پا عبور می کند. هر چیزی که باید ایجاد فشار بر روی عصب سیاتیک شود، می تواند باعث ایجاد درد در پشت باسن یا ران شود. روش های درمان درد سیاتیک بسیار متنوع اند و بر اساس شرایط بیمار قابل انجام خواهند بود.

احساس درد در بیماران دارای درد سیاتیک می تواند متفاوت باشد. به همین خاطر، روش های درمان درد سیاتیک نیز متفاوت است. احساس بی حسی، گزگز و ضعف در پاها، از جمله نشانه های درد سیاتیک اند که متاسفانه، بسیار شایع نیز هستند. درد سیاتیک می تواند در اثر نشستن طولانی مدت، سرفه، عطسه، چرخش و بلند شدن بیشتر شود. در مواردی، می توان درد سیاتیک را با روش جراحی درمان کرد؛ اما در اکثر موارد این درد با کمک روش های ساده تر و بدون جراحی قابل درمان است. در ادامه این مقاله روش های مختلف درمان درد سیاتیک را ذکر می کنیم. برای دریافت نوبت آنلاین از کلینیک مغزو اعصاب دکتر رضا سنجری کافیست با شماره های مندرج در سایت در تماس باشید .

درد سیاتیک و روش های درمان آن

درمان خانگی سیاتیک

اکثر افراد مبتلا به سیاتیک در عرض چند هفته با درمان های خانگی بهبود پیدا می کنند. اگر درد سیاتیک شما نسبتا خفیف است، می توانید از روش های درمان درد سیاتیک خانگی کمک بگیرید. البته مراجعه به پزشک، بسیار لازم است. چون تمامی روش های درمان خانگی و غیرخانگی سیاتیک باید به صورت اصولی اجرا شوند. از جمله روش های خانگی و غیرجراحی برای درمان درد سیاتیک عبارتند از:

فیزیوتراپی

با کمک فیزیوتراپی و شرکت کردن در جلسات درمانی، می توانید از تمرین های کششی و ورزشی که به شما پیشنهاد می شوند، کمک بگیرید. این برنامه ها می توانند باعث بهبود وضعیت بدنی شما برای کاهش فشار بر روی عصب سیاتیک شوند. در نظر داشته باشید که فیزیوتراپی، می تواند در خانه نیز قابل انجام باشد. شما باید تمرین های ورزشی که از سوی فیزیوتراپیست به شما داده شده اند را اجرا درآورید.

کشش کمر

شما می توانید با اعمال کشش در کمر، درد سیاتیک خودتان را تسکین دهید.

ورزش

زمانی که شما در حال حرکت هستید، احتمالا درد ایجاد شده در سیاتیک شما کاهش پیدا می کند. چون التهاب با حرکت و داشتن برنامه ورزشی، کاهش پیدا خواهد کرد. می توانید برای ورزش کردن از فیزیوتراپیست کمک بگیرید تا مطمئن شوید که نوع استایل شما برای ورزش کردن مناسب است.

استراحت محدود

اگر درد سیاتیک شما کمی تشدید شده است، بهترین کار این است که سه روز در تخت خودتان استراحت کنید. بهتر است که روی یک تشک طبی سفت و یا روی زمین بخوابید تا در نهایت بتوانید پس از گذشت 3 روز، فعالیت های روزمره خودتان را انجام دهید.

استفاده از گرما و سرما

شما می توانید در طول روز، هر بار چند دقیقه از کیسه های آب سرد بر روی کمر خودتان استفاده کنید تا التهاب کاهش پیدا کند. پس از گذشت چند روز، می توانید از کیسه های آب گرم برای کاهش درد خودتان روی کمر استفاده کنید.

کاهش زمان نشستن

در صورتی که این امکان برای شما وجود دارد، از نشستن های طولانی مدت خودداری کنید. چون این کار باعث می شود فشار زیادی به کمر وارد شود و عصب سیاتیک شما تحریک گردد.

استفاده از بالش کوچک

زمانی که قرار است به پهلو دراز بکشید و استراحت کنید، بسیار مهم است که یک بالش کوچک و محکم را بین زانوهای خودتان قرار دهید. اما اگر می خواهید به پشت بخوابید، می توانید از یک بالش کوچک و سفت زیر زانوها کمک بگیرید.

ماساژ برای کاهش درد سیاتیک

اگر کسی در خانه شما می تواند کمر و پاهایتان را ماساژ دهد، از او درخواست کنید تا ماساژ را به صورت اصولی و بر اساس استانداردهای سیاتیک انجام دهد. در غیر این صورت می توانید با کمک افراد خبره در مراکز ماساژ، از مزیت های ماساژ برای کاهش درد سیاتیک بهره مند شوید.

ماساژ برای کاهش درد سیاتیک