ورزش های مناسب برای درمان سیاتیک

• درد سیاتیک
ورزش های مناسب برای درمان سیاتیک

درد سیاتیک از جمله دردهای عصبی است که بسیاری از افراد با آن درگیر شده اند. این درد در صورتی که عود کند، می تواند مشکلات حرکتی بسیاری به همراه داشته باشد. درمان های طبیعی یا غیر طبیعی زیادی برای سیاتیک در نظر گرفته شده است. یکی از درمان های موثر برای سیاتیک، ورزش است. ورزش برای درمان سیاتیک به شکل سریع عمل می کند.

درد سیاتیک معمولاً به شکل یک طرفه است. این عصب پرحجم ترین و طویل ترین عصب در بدن انسان است. سیاتیک با پنج عصب از قسمت تحتانی کمر شروع شده و این عصب ها در نهایت به یکدیگر می رسند. این درهم تنیدگی ضخامت عصب سیاتیک را افزایش می دهد. چنین عصبی از پایین پا و باسن عبور می کند. زمانی که عصب سیاتیک دچار التهاب می شود، فرد به درد سیاتیک مبتلا خواهد شد. درد سیاتیک ملتهب معمولاً به شکل درد ناحیه ای در ساق پا یا تیراندازی در باسن نمایان می شود.

اهمیت ورزش برای درمان سیاتیک

ورزش برای درمان سیاتیک مناسب است و می تواند درد سیاتیکی که بیشتر از چهار ماه ادامه داشته را تسکین دهد. بیمارانی که به فتق دیسک دچار هستند یا جراحی کمر داشته اند، معمولاً درد سیاتیک بیش از چهار ماه را تجربه می کنند.

ورزش برای درمان سیاتیک بسیار کمک کننده است. با این حال، ما به شما توصیه می کنیم برای انجام این ورزش ها ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

ورزش زانو تا سینه

در این نوع ورزش برای درمان سیاتیک، کشش ساده ای بر روی قسمت بالای ران و قسمت پایین باسن احساس می شود.

• برای شروع این حرکت، بر روی کمر دراز کشید و پاها را به شکل خمیده بر روی زمین قرار دهید.
  • در گام بعدی یکی از زانوها را به سمت قفسه سینه آورده و پای دیگر را به حالت خمیده ثابت نگه دارید. دوباره به حالت اول برگردید.
  • در ادامه برای پای دیگر نیز چند بار این حرکت را انجام دهید. همچنین می توانید پا را از حالت صاف به شکل خم شده به سمت قفسه سینه بیاورید.
درمان درد سیاتیک با کمک جدیدترین ورزش

در صورت تمایل می توانید دو زانو را با هم به سمت قفسه سینه بیاورید.

اهمیت ورزش برای درمان سیاتیک

کشش همسترینگ ایستاده

برای انجام این نوع ورزش برای درمان سیاتیک بسیار محتاطانه عمل کنید. اگر نیاز دارید می توانید برای اجرای این حرکت به چیزی تکیه کنید. در نهایت نیز زمان اجرای این ورزش به تحمل شما بستگی دارد.

حرکات کششی برای درمان درد سیاتیک

برای شروع به شکل صاف و قائم بایستید. در ادامه یک پا را از روی سطح زمین کمی بالا آورده و بر روی پله قرار دهید. در گام بعدی ساق پا را بر روی استپ صاف کرده و آن گاه انگشتان پا را از قسمت بالا با دستان خود بگیرید. در ادامه باید کمی به قسمت جلو خم شوید. برای انجام این حرکت، باید پشت تان کاملاً صاف باشد. برای نتیجه بخشی این نوع ورزش برای درمان سیاتیک باید حدود 20 تا 30 ثانیه در این وضعیت باقی بمانید.

درمان سیاتیک با تمرین شیب لگن

این نوع ورزش برای درمان سیاتیک بسیار فریبنده و مفید است. برای شروع باید روی کمر دراز بکشید و پاهای خود را در وضعیت خم شده قرار دهید. در این حرکت، دست ها به آرامی در کنار بدن قرار می گیرند. در گام دوم عضلات شکم را به حالت سفت شده نگه دارید و پشت خود را بر روی زمین فشار دهید.

در ادامه باسن و لگن باید کمی از روی زمین جدا شوند. نفس کشیدن آرام و پیوسته نیز جزئی از تمامی حرکات مناسب برای درمان سیاتیک است که باید در طی تمرین مورد توجه قرار بگیرد. بعد از گذشت چند ثانیه می توانید بدن را رها کنید و مجدد حرکت را تکرار کنید. این حرکت باید ۸ تا ۱۲ بار انجام شود.

درمان سیاتیک با حرکت شیب لگن

حرکت ورزشی پل باسن برای درمان درد سیاتیک

پل باسن

عضلات سفت باسن نیز می توانند علت درد سیاتیک باشند.

جهت انجام ورزش مناسب دیگر برای درمان سیاتیک به حالت پشت دراز بکشید و زانوها را در وضعیت خم شده قرار دهید. پاها باید معادل با عرض شانه باز شوند. بازوها نیز در راستای بدن به شکل شل و رها قرار بگیرند.

با وارد کردن فشار بر روی پاشنه ها باسن خود را از زمین جدا کرده و بالا بیاورید. در این حالت بدن شما باید یک خط مستقیم از زانو تا شانه ها باشد. این نوع ورزش برای درمان سیاتیک زمانی می تواند موثر باشد که بدن به مدت چند ثانیه در این وضعیت قرار بگیرد. در ادامه نیز باسن به آرامی بر روی زمین بر می گردد و دوباره حرکت تکرار خواهد شد.

انجام این حرکت برای درمان سیاتیک اهمیت قابل توجهی دارد. در واقع پشت شما نباید به حالت گرد یا قوس دار قرار بگیرد. بهتر است در هر بازه زمانی اجرای این نوع ورزش برای درمان سیاتیک ۸ تا ۱۰ بار این حرکت را انجام دهید.

پل باسن برای درمان درد سیاتیک

کشش عمیق گلوتئال درازکش

این نوع ورزش برای درمان سیاتیک نیاز به کشش قابل توجهی دارد. در صورتی که بدن شما از انعطاف لازم برای حرکت برخوردار نباشد، بهتر است اصلاحاتی را در زمینه ورزش مدنظر قرار دهید. برای شروع باید بر روی کمر دراز بکشید و پاها را به شکل خم شده قرار دهید. در ادامه مچ پای راست را بلند کرده و بر روی زانو چپ بگذارید. به کمک هر دو دست، انگشتان خود را در وضعیت قلاب شده در پشت ران چپ قرار دهید. حالا باید دستان خود را بکشید تا حالت کشش برای سیاتیک ایجاد شود. در این حالت سر و کمر شما باید از روی زمین جدا نشوند و کاملاً ثابت باشند. برای تاثیرگذاری این حرکت نیز نیاز به ۲۰ یا ۳۰ ثانیه زمان دارید. این کار را برای هر دو پا انجام دهید.

کشش عمیق گلوتئال درازکش مناسب برای درمان درد سیاتیک

کشش همسترینگ برای درمان درد سیاتیک

این نوع ورزش برای درمان سیاتیک مفید است. چرا که همسترینگ حرکتی قدرتی و منعطف بوده و می تواند به کاهش تحریک عصب سیاتیک کمک کند. عضلات سفت همسترینگ می توانند لگن شما را بکشند و فشار را بر روی کمر شما افزایش دهند. این موضوع می تواند عصب سیاتیک شما را تحریک کند.

عضلات همسترینگ خود را با این کشش ایستاده هدف قرار دهید:

• بایستید و پای راست خود را جلوی پای چپ، حدود 3 فوت از هم دور کنید.
  • باسن و شانه های شما باید به سمت جلو باشند. در صورت امکان، در آینه بررسی کنید تا مطمئن شوید که قسمت راست باسن شما جلوتر از قسمت چپ نیست.
  • در ادامه باید دست های شما روی باسن قرار بگیرند. همچنین می توانید برای حفظ تعادل، دست خود را روی صندلی کناری قرار دهید.
  • از ناحیه کمر به سمت جلو خم شوید. نیم تنه خود را روی پای جلویی خود به جلو خم کنید. پشت خود را صاف نگه دارید و بیشتر وزن خود را روی پای جلویی قرار دهید.
  • 5 تا 10 ثانیه در این حالت بمانید. سپس این کشش را با پای دیگر انجام دهید.
  • سعی کنید 3 تا 5 تکرار از این تمرین را روی هر پا انجام دهید.

کشش روزانه همسترینگ می تواند تنش عصب سیاتیک را کاهش داده و درد را تسکین دهد.

کشش همسترینگ برای درمان درد سیاتیک

درمان سیاتیک با حرکت کششی خم شدن پشت

این نوع حرکت نیز برای درمان سیاتیک مناسب است. تمرینات فلکشن پشت به آرامی بافت های میانی و پایین کمر را کشیده و فشار مکانیکی روی ریشه های عصبی نخاعی را کاهش می دهد.

تمرینات فلکشن می تواند به افزایش تحرک ستون فقرات شما، تقویت عضلات شکم و رفع گرفتگی در عضلات ستون فقرات و شکم شما کمک کند.

درمان سیاتیک با حرکت کششی خم شدن پشت

درمان سیاتیک به روش طبیعی

خم شدن ساده پشت در هنگام دراز کشیدن شامل مراحل زیر است:

• به پشت دراز بکشید.
  • به آرامی زانوهای خود را با دو دست به سمت قفسه سینه بکشید تا زمانی که کشش راحتی در وسط و پایین کمر احساس کنید.
  • به آرامی سر خود را به سمت جلو بیاورید تا کشش پیشرفته تری داشته باشید.
  • 5 تا 10 ثانیه در این حالت بمانید و به حالت اولیه بازگردید.
  • سعی کنید 4 تا 6 تکرار از این تمرین را انجام دهید.

ورزش سر خوردن عصب سیاتیک

تمرین سر خوردن عصب سیاتیک یک ورزش برای درمان سیاتیک است. این تمرین به آرامش و حساسیت زدایی عصب سیاتیک کمک می کند و دامنه حرکتی پا(ها) را بهبود می بخشد.

ورزش مناسب برای درمان سیاتیک

برای انجام این تمرین:

• به صورت عمودی روی یک صندلی بنشینید و یک زانو را صاف کنید. در حالی که پای دیگر خود را صاف روی زمین نگه داشته اید.
  • به آرامی مچ پای خود را خم کنید تا انگشتان پا به سمت شما باشند.
  • به خم کردن مچ پا به جلو و عقب ادامه دهید و انگشتان پا را از خود دور کنید و سپس به سمت خود بگیرید.
  • برای ایجاد تنش بیشتر بر روی عصب سیاتیک، همان حرکت عصب را با سر خمیده به جلو امتحان کنید و چانه خود را به سمت قفسه سینه ببرید.
  • 15 تا 20 بار مچ پای خود را به بالا و پایین حرکت دهید و سپس تمرین را با پای دیگر خود تکرار کنید.
  • سعی کنید این تمرین را 3 دور برای هر پا و دو بار در روز انجام دهید.

ورزش سر خوردن عصب سیاتیک

کلینیک مغزو اعصاب دکتر رضا سنجری :

اگر شما هم به دنبال درمان درد سیاتیک بصورت قطعی هستید کافیست با جهت رزرو نوبت از کلینیک مغز و اعصاب دکتر رضا سنجری با منشی کلینیک در تماس باشید

سایر مقالات ما :

خطرناک ترین نوع دیسک کمر چیست؟ علائم و راه های درمان