• دیسک کمر
نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر

حدود 60 الی 80 درصد انسان های روی کره زمین، حداقل برای یک بار هم که شده، درد ناشی از دیسک کمر را بر روی سایر اندام های شان و یا خود کمر، تجربه کرده اند. از این رو آگاهی از شرایط مناسب و نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر، امری کاملا ضروریست. اما قبل از اینکه بخواهیم درباره نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر صحبت کنیم، ابتدا شاید بهتر باشد که بدانیم که اصلا مشکل دیسک در بدن چیست و چرا به وجود می آید. پیشنهاد می کنیم که برای ارتقا سطح آگاهی خود درباره دیسک کمر و نحوه استراحت برای رفع این مشکل، تا انتهای محتوا با ما همراه باشید :

توجه !!

تمامی موارد ذکر شده در مقاله باید با مشورت پزشک شما انجام گیرد.

حتما بخوانید! دیسک کمر و درمان آن

تعریف دیسک کمر

اصطلاح “دیسک” مخفف عبارت “دیسک بین مهره ای” می باشد. در واقع دیسک ها مانند بالشتک های اسفنجی هستند که استخوان های ستون فقرات  یا همان مهره ها را از یکدیگر جدا می کنند. به هر حال این دیسک ها هستند که ستون فقرات را کنار یکدیگر نگه می دارند و به مهره ها نقاط محوری می دهند تا بتوانند درست حرکت کنند.

در حالت کلی دیسک ها از دو بخش تشکیل شده اند؛ پوسته خارجی الاستیک که به آن فیبروز حلقوی هم گفته می شود و یک ماده ژله مانند داخلی که نوکلئوس پالپوس نام دارد. ساختار کلی دیسک به این صورت است که الاستیک یا همان پوسته خارجی باید مواد ژله ای را در هسته دیسک احاطه کرده و از آن نگهداری نماید.

برای اطلاعات بیشتر به مقاله علائم دیسک کمر مراجعه کنید!

دیسک ها توانایی تحمل فشارهای خیلی زیادی را دارند. اما گاهی اوقات انواع خاصی از ضربه ها و فشارها می توانند باعث کشیدگی و یا تحریک پوسته بیرونی شوند. حتی این امکان هم وجود دارد که ضربه آنقدر شدید باشد که محتویات داخل آن خارج شوند که در این شرایط بیرون زدگی دیسک اتفاق می افتد. به هر حال مشکل دیسک ممکن است بر اثر کهولت سن، افزایش وزن، کار سنگین، ورزش های خیلی سنگین، مصرف دخانیات و هزار و یک مورد دیگر به وجود آید. اما در زمان بروز مشکل دیسک کمر، مهم ترین چیز، نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر می باشد. چرا که اکثر دیسک ها با استراحت قابلیت درمان دارند.

نحوه استراحت برای بیماران با عارضه دیسک کمر شدید

نکته مهم و کاربردی در نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر

نکته اول : استراحت مطلق

اولین و مهم ترین نکته ای که به هنگام بروز دیسک کمر باید رعایت شود، استراحت مطلق است. شما باید یک یا نهایتا دو روز استراحت مطلق در رختخواب داشته باشید. اما دقت کنید که این  استراحت مطلق ابدا نباید بیشتر از 48 ساعت باشد. بعد از 48 ساعت سعی کنید آرام به برنامه روزانه خود برگردید؛ اما در این بین حتما استراحت های طولانی مدت داشته باشید و از نشستن طولانی اجتناب کنید.

نسبت به عکس العمل های بدن خود آگاه باشید. یعنی حواستان باشد که بدن نسبت به پوزیشن های مختلف چه عکس العملی از خود نشان می دهد. مثلا کارهایی مانند خم شدن به جلو و بلند کردن اجسام مختلف، صد در صد می توانند مشکل دیسک شما را تشدید کنند.

نکته دوم : کمپرس گرم

دیسک و آسیب به کمر معمولا با اسپاسم عضلانی متوسط تا شدید همراه است. برای حل این موضوع سعی کنید چندین بار در طول روز از کمپرس گرم استفاده کنید. البته انتخاب با شماست؛ ولی پدهای چسبناکی که گرمای کمی را مدام به کمر القا می کنند، می توانند انتخاب خوبی برای درمان اسپاسم های عضلانی باشند. البته استفاده از کیسه های آب گرم مثلا هر چند بار در روز هم، گزینه های کاربردی و مناسبی برای تسکین درد دیسک خواهند بود.

استفاده از اب گرم برای درمان دیسک کمر

نکته سوم : فیزیوتراپی

برای اینکه در حین استراحت برای تسکین دیسک، بتوانید روش های درست نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر را انجام دهید، بد نیست که با یک فیزیوتراپ مشورت کنید. معمولا فیزیوتراپ ها، حرکات ساده و کاربردی مختلفی را می توانند با توجه به مشکل دیسک شما برایتان تجویز کنند. سعی کنید تمام حرکات را مو به مو و دقیقا بر طبق تجویز متخصص فیزیوتراپ انجام دهید. خیلی از فیزیوتراپ ها در این شرایط، حرکاتی را پیشنهاد می کنند که پس از رفع درد دیسک، معمولاً به توانبخشی طولانی مدت کمر و قلب شما نیز کمک می کنند.

نکته چهارم : مهارت های دستی برای کاهش درد دیسک

یکی دیگر از مهارت های درمان و نحوه استراحت درست برای درمان دیسک، استفاده از مهارت های دستیست. برای این کار حتما با یک پزشک، متخصص کایروپراکتیک یا فیزیوتراپیست صحبت کنید. این مهارت ها معمولا فشارهایی با سرعت خیلی بالا ولی با دامنه کم هستند. این فشار باعث میشود که درد از عصب آسیب دیده دور شده و بستر مناسبی برای درمان دیسک بیمار فراهم گردد. البته که انواع مختلفی از این مهارت های دستی وجود دارند که حتما باید تحت نظارت یک متخصص تجویز و اجرا شوند.

مهارت های دستی برای کاهش درد دیسک

نکته پنجم : مراقبه ذهنی

مدیتیشن و یا همان مراقبه ذهنی، یکی دیگر از راه های کنترل درد دیسک و استراحت است. در واقع این کار باعث می شود که نیاز افراد به داروهای مختلف برای تسکین درد، کاهش یابد. اتفاقی که طی یک مراقبه درست برای فرد رخ میدهد؛ شامل کاهش علائم و تسکین درد از طریق تنفس متمرکز خواهد بود. برای مدیتیشن برای درمان دیسک کمر و کنترل درد آن، نیاز به نشستن چهارزانو پیدا نخواهید کرد. همینکه بدن شما در پوزیشن راحت و آرامی باشد، کافیست.

حتما بخوانید! خطر ناکترین دیسک کمر و راه های درمان آن

جمع بندی و حرف آخر

علائم مختلفی وجود دارند که می توانند نشان دهنده بروز مشکل دیسک در بدن شما باشند. مواردی مانند : درد شدید کمر، درد تیز سیاتیکی از باسن تا پشت یک پا، بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن در پا، احساس ضعف در پاها و یا از دست دادن کنترل مثانه یا روده ( این مورد نادر است) هر کدا می توانند یکی از فاکتورهای تعیین کننده مشکل دیسک در کمر افراد باشند. با این تفاسیر، مشکلات دیسک می توانند کاملا متنوع باشند و مبدا درد متفاوتی داشته باشند. از این رو برای درمان بهتر و مطمئن تر، بهتر است که به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید. افراد متخصص با توجه به نوع دیسک شما، روش های درست و استاندارد نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر را به شما ارائه خواهند داد. پس به هیچ وجه، خودسرانه برای انجام حرکات مختلف و درمان دیسک، اقدام نکنید.

دکتر رضا سنجری :

دکتر رضا سنجری جراح مغزو اعصاب و ستون فقرات فارق التحصیل از دانشگاه تهران دارای سابقه بیش از ۲۵۰۰ عمل تنگی کانال نخاع و دارای سابقه بیش از ۲۵۰۰ جراحی دیسک کمر میباشند جهت دریافت نوبت دهی آنلاین کافیست با منشی مطب و شماره های مندرج در سایت در تماس باشید .

خطرناک ترین نوع دیسک کمر چیست؟ علائم و راه های درمان