مقدمه

در صورتی که احساس می کنید دچار علائم تنگی کانال نخاع هستید، بهتر است که این مقاله را به طور کامل بخوانید.

ستون فقرات ما انسان ها متشکل از مهره های مختلف است که بر روی این مهره ها، سوراخ هایی جهت عبور اعصاب وجود دارند. زمانی که کانال مربوط به عبور نخاع در ستون فقرات تنگ تر و باریک تر شود، می گوییم تنگی کانال نخاع اتفاق افتاده است. در صورت باریک شدن کانال مربوط به عبور نخاع، فشار بر روی اعصاب ایجاد می شود و این موضوع می تواند برای افراد دردناک باشد. این بیماری، جزء بیماری های پیشرونده بوده که گاهی نیاز به درمان دارد و گاهی نیز می توان با آن زندگی کرد.

علائم مختلفی برای تنگی نخاع وجود دارند که اگر از آن ها مطلع باشید، راحت تر می توانید این بیماری را تشخیص دهید. از طرفی تنگی کانال نخاع جزء بیماری های رایج در سنین بالا بوده و داشتن اطلاعات کافی در مورد آن، خالی از لطف نیست. به همین خاطر، در ادامه این مقاله قصد داریم در رابطه با جزئیات علمی تنگی کانال نخاع صحبت کنیم.

تنگی کانال نخاع چیست ؟ و چرا بوجود می آید

تنگی کانال نخاع در کدام ناحیه از ستون فقرات اتفاق می افتد؟

تنگی کانال نخاع به معنای تنگ شدن ناحیه ای که محل عبور اعصاب در ستون فقرات می باشد، است. تنگی این کانال می تواند در بخش های مختلف ستون فقرات اتفاق بیفتد و محدودیت زیادی در این زمینه وجود ندارد. اما معمولا تنگی کانال نخاع در دو ناحیه زیر برای افراد اتفاق می افتد.

• تنگی نخاع در ناحیه کمر
  • تنگی نخاع در ناحیه گردن

ناحیه هایی که کانال تنگی نخاع در آن بوجود می آید

دلایل ایجاد تنگی در کانال نخاع

یکی از مهم ترین موضوعاتی که باید در رابطه با تنگی ایجاد شده در کانال نخاع بدانیم، این است که این بیماری به چه علتی به وجود می آید؟

• استئوآرتریت

شایع ترین علت تنگی کانال نخاع، استئوآرتریت می باشد. سایش تدریجی و مرحله به مرحله مفاصل ستون فقرات، باعث بروز این موضوع می شود. در افراد سن بالا به دلیل اینکه استئوآرتریت شایع است، تنگی در کانال نخاع نیز جزء بیماری های شایع محسوب می شود. جالب است که بدانید، زنان بیشتر از مردان بیماری تنگی کانال نخاع مواجه می شوند؛ زیرا به علت شرایط هورمونی خاص، بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند.

• رشد بیش از حد استخوان در اثر پوکی استخوان

ساییدگی و پارگی های ایجاد شده بر روی مفاصل ستون فقرات شما در اثر پوکی استخوان می تواند باعث ایجاد خارهای استخوانی شود. این خارهای استخوانی می توانند در کانال نخاعی رشد کنند. همچنین، یک نوع بیماری به نام بیماری پاژه وجود دارد که می تواند باعث افزایش استخوان سازی در بدن شود. این بیماری نیز باعث تنگی در کانال نخاع خواهد شد.

• فتق دیسک

دیسک ها همان بالشتک های نرمی هستند که در میان تمامی استخوان های ستون فقرات یا همان مهره ها قرار گرفته اند. این دیسک ها هستند که باعث افزایش خاصیت ضربه گیری می شوند. متاسفانه، در اثر افزایش سن، دیسک های بین مهره ای خشک می شوند و یا یک شکاف بر روی آن ها ایجاد می شود. این شکاف ایجاد شده در قسمت بیرونی دیسک ممکن است باعث خارج شدن مواد داخل دیسک شود. این موضوع، فشار زیادی را بر روی کانال نخاع وارد می کند و باعث تنگ شدن کانال نخاعی خواهد شد.

• ضخیم تر شدن رباط ها

طناب های محکمی در ستون فقرات وجود دارند که باعث نگه داشتن استخوان های ستون فقرات یا همان مهره ها می شوند. در صورتی که این رباط ها به مرور زمان سفت تر و ضخیم تر شوند، می توانند باعث تنگ شدن کانال نخاع نیز شوند.

• تومورها

تومورهایی که دارای رشد غیر طبیعی در داخل نخاع می باشند نیز می توانند باعث ایجاد یک فضای غیر طبیعی بین نخاع و مهره ها شوند. به همین خاطر، یکی از علت های بروز تنگی کانال نخاع، تومورهایی هستند که دارای رشد غیر طبیعی می باشند.

• آسیب های ستون فقرات یا تراما

برخی از حوادث رانندگی، ضربه های وارد شده به ستون فقرات و … می توانند باعث شکستگی یا دررفتگی یک یا چند مهره ستون فقرات شوند. در این حالت، استخوان ها جابجا می شوند. جابجا شدن استخوان ها، می توانند باعث تنگ شدن کانال نخاع شوند.

• جراحی های انجام شده

در صورتی که جراحی های مختلفی در ناحیه ستون فقرات انجام شود، ممکن است تورم ایجاد شده ناشی از جراحی، باعث تنگ شدن کانال نخاع گردد.

درد های تنگی کانال نخاع چگونه است ؟

علائم مختلف تنگی کانال نخاع

تنگی کانال نخاع از جمله بیماری  های ستون فقرات است که ممکن است در هر ناحیه ای از ستون فقرات اتفاق بیفتد. شایع ترین بخش هایی که دچار این مشکل می شوند، گردن و کمر می باشند. علائم مربوط به تنگی کانال نخاع معمولا پیشرونده بوده و شاید شما در ماه ها و حتی سال های اول، هیچ علائمی را تجربه نکنید. حتی ممکن است علائم این بیماری در افراد مختلف متفاوت باشند. از جمله علائم مختلف تنگی در کانال نخاع می توان به موارد زیر اشاره کرد.

علائم تنگی در کانال نخاع در ناحیه کمر

• درد در قسمت پایین کمر: درد در این ناحیه گاهی اوقات به وجود می آید و مانند یک درد مبهم و حساسیت و سوزش خفیف است. درد ایجاد شده در این ناحیه می تواند ایجاد شود و خود به خود رفع گردد.
  • درد سیاتیک: این دردی است که از ناحیه باسن شروع می شود. سپس، این درد تا پایین ساق پا کشیده شده و ممکن است تا پاهای شما ادامه پیدا کند.
  • احساس سنگینی در پاها: این احساس می تواند باعث گرفتگی در ناحیه یک پا و یا دو پا شود.
  • بی حسی و سوزن سوزن شدن پاها، ساق پاها و … از جمله علائم این بیماری است.
  • ضعف در ساق پاها در صورت بدتر شدن تنگی کانال نخاع، رخ می دهد.
  • درد این افراد می تواند در هنگام ایستادن طولانی مدت، راه رفتن یا پیاده روی در سراشیبی بدتر شود.
  • معمولا درد ناشی از تنگی در کانال نخاع در ناحیه کمر، هنگام خم شدن، راه رفتن در سربالایی یا نشستن کاهش می یابد
  • در موارد شدید احتمال از دست دادن کنترل مثانه یا روده نیز افزایش پیدا می کند.

علائم تنگی ستون فقرات گردن (گردن رحم)

• احساس گردن درد
  • بی حسی و گزگز در بازوها، دست ها و یا پاها
  • ضعف و کلافگی در بازوها، دست ها و یا پاها
  • ایجاد مشکل در تعادل افراد
  • از دست دادن عملکرد صحیح دست، مانند مشکل در نوشتن یا بستن دکمه پیراهن.
  • از دست دادن کنترل مثانه یا روده (در موارد شدید)

علائم تنگی نخاعی قفسه سینه

• ایجاد درد، بی حسی، سوزن سوزن شدن و یا ضعف در قفسه سینه یا پایین تر از شکم.
  • مشکلات تعادل

روش های تشخیص تنگی کانال نخاع

برای تشخیص تنگی کانال نخاع، پزشک ممکن است یک معاینه فیزیکی بر روی ستون فقرات شما انجام دهد. همچنین، پزشک در مورد علائم و سوابق بیماری شما سوال می پرسد و برای اطمینان از تنگی کانال نخاع، احتمالا یک سری از آزمایش ها را به شما پیشنهاد کند. از جمله روش های تشخیص این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد.

• استفاده از روش عکس برداری با اشعه ایکس

عکس‌ برداری کردن با اشعه ایکس از ناحیه پشت می ‌تواند تغییرات استخوانی را تشخیص دهد. در این حالت تغییرات استخوانی مانند خارهای استخوانی که ممکن است فضای داخل کانال نخاعی را باریک کنند، مشاهده می شوند..

• تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا ام آر آی

ام آر آی یکی از روش های رایج برای تشخیص تنگی کانال نخاع می باشد. در این روش، از امواج رادیویی و مغناطیسی برای گرفتن تصاویر مقطعی از کمر و ستون فقرات شما، استفاده می شود. این آزمایش و روش تشخیصی می تواند آسیب های وارد شده به دیسک ها و رباط های شما را تشخیص دهد.

در صورت وجود تومور در نخاع، با کمک ام آر آی می توان آن را تشخیص داد.

• سی تی اسکن

در صورتی که قادر به انجام ام آر آی نباشید، پزشک ممکن است از شما برای انجام سی تی اسکن درخواست کند. تصاویر سی تی اسکن کاملا دقیق هستند و می توانند از زوایای مختلف ستون فقرات شما عکس بگیرند.

با توجه به اینکه در روش های خاص سی تی اسکن، از تزریق رنگ های مخصوص استفاده می شود، می توان با این روش رنگ طناب نخاعی و اعصاب را به صورت متفاوت مشاهده کرد. بنابراین، خار استخوان، تومور و فتق دیسک با سی تی اسکن قابل تشخیص می باشد.

3 دیدگاه ‌ها

• سلام سوالی که دارم اقای دکتر در کدوم بیمارستان عملشونو انجام میدن ؟

• سلام من چند وقتیه پشتم تیر میکشه خیلی درد دارم و پامم سر میشه میخواستم بدونم تنگی نخاع دارم و باید عمل بشم ؟

• سلام و درود درد تنگی نخاع بچصورته منظورم همون علایمشه میشه بیشتر توضیح بدین با تشکر