دیسک کمر اصطلاحی است که همه ما بارها و بارها آن را شنیده ایم. آیا می دانید منظور از دیسک کمر چیست؟ علائم و نشانه های آن چه هستند؟ چطور می توان این بیماری را درمان کرد؟ و… یکی از رایج ترین مشکلاتی که به دنبال کمر درد به وجود می آید، بیرون زدگی یا فتق دیسک است. دلایل بسیار زیادی هستند که می توانند سلامت مهره های کمر را تهدید کنند و به بیرون زدگی دیسک منجر شوند. برای اینکه بدانید چطور باید از بروز این بیماری و مشکل جلوگیری کرد و همچنین چطور آن را تشخیص داد، لازم است تا اطلاعات کامل، دقیق و علمی در این خصوص کسب کنید. بنابراین تا پایان این بخش همراه ما باشید تا بتوانیم این اطلاعات را در اختیارتان قرار دهیم.

دیسک کمر و روش های درمانی آن چیست
دیسک کمر چیست و راه های درمان آن

دیسک کمر چیست؟

دیسک کمر نوعی بالشتک ژله ای مانند است که فضای خالی بین دو مهره کمر را پر می کند. اگر به ستون فقرات بدن انسان توجه کرده باشید، متوجه می شوید که این دیسک ها از نقطه بالایی ستون فقرات تا نقطه انتهایی آن قرار دارند و فضای خالی بین مهره های کمر را پر می کنند. معمولا ضخامت این دیسک ها بین 3 تا 9 میلی متر است و ساختار آن حاوی مواد پروتئینی، کلاژن، آب و… است که در نهایت یک بافت ژله ای را تشکیل می دهند.
اصلی ترین وظیفه دیسک در ستون فقرات، محافظت از مهره های کمر و ستون فقرات است. علاوه بر آن دیسک ها محل ایمنی برای عبور رشته های عصبی نخاع هستند. همانطور که می دانید نخاع دارای هزاران رشته عصبی حساس و آسیب پذیر است. این رشته های عصبی توسط ستون فقرات و همچنین دیسک کمر محافظت می شوند. با توجه به وظیفه مهمی که دیسک ها در بدن دارند باید گفت در صورتی که دچار مشکل و یا آسیب شوند، قطعا بر کیفیت زندگی انسان تاثیر منفی می گذارند. به همین علت لازم است تا از دیسک های کمر به خوبی محافظت کرد تا چنین مشکلاتی بروز پیدا نکند.

فتق دیسک کمر چیست؟

فتق یا بیرون زدگی دیسک زمانی اتفاق می افتد که دیسک های ژله ای مابین مهره های ستون فقرات، دچار آسیب شوند. دلایل بسیار زیادی برای بیرون زدگی دیسک مطرح هستند که هر کدام از آنها به نوبه خود در تشدید این آسیب موثر هستند. زمانی که دیسک کمر از جای اصلی خودش خارج شده و بیرون بزند، اصطلاحا به آن فتق دیسک کمر می گویند. فتق دیسک با درد و ناراحتی بسیار زیادی همراه است و عملکردهای حرکتی انسان را به شدت تحت تاثیر خودش قرار می دهد.

بیرون زدگی دیسک شامل حال چه کسانی می شود؟

طبق آمار، فتق دیسک کمر بیشتر شامل حال آقایان می شود. خصوصا آقایانی که در سن 30 تا 50 سال هستند، اصلی ترین گروهی اند که به بیرون زدگی دیسک کمر مبتلا می شوند. آیا می دانید چرا؟ به این علت که در این بازه سنی آب فراوانی در دیسک ها وجود دارد. در نتیجه دیسک کمر انعطاف پذیری بالاتری دارد. به دنبال الگوهای حرکتی نامناسب و یا سخت کار کردن، این دیسک ها به سرعت از جای خود خارج شده و حالت بیرون زدگی پیدا می کنند. در نتیجه فتق دیسک اتفاق می افتد.

به غیر از آقایان، خانم ها نیز در معرض ابتلا به فتق دیسک هستند. خصوصا خانم های بارداری که فشار زیادی را در ناحیه ستون فقرات و کمر خود احساس می کنند. این موضوع بیشتر شامل حال خانم هایی می شود که بارداری چندقلویی را تجربه می کنند.

تصویر فتق دیسک کمر و بیرون زدگی آن
بیرون زدگی و فتق دیسک کمر

دلایل بیرون زدگی دیسک

آیا می دانید دلایل فتق دیسک کمر چیست؟ به طور کلی برای این مشکل دلایل متعددی مطرح است که گاها ممکن است یک یا چند علت باعث بروز آن شود. به مواردی که در ادامه مطرح می کنیم، توجه داشته باشید.

• زمینه های ارثی و ژنتیکی

یکی از دلایل ابتلا به فتق دیسک کمر، سابقه خانوادگی و ژنتیکی است. معمولا کسانی که افراد نزدیک و درجه یک خانواده شان با این مشکل روبرو بوده اند، بیشتر در معرض ابتلا به بیرون زدگی دیسک کمر قرار می گیرند.

• چاقی و اضافه وزن

فتق دیسک گاهی به دلیل چاقی و اضافه وزن اتفاق می افتد. چرا که بالا بودن وزن فشار بسیار زیادی را به مهره های کمر، گردن و به طور کلی ستون فقرات وارد می کند. در نتیجه منجر به بیرون زدگی دیسک ها می شود.

• نشستن و یا رانندگی کردن برای مدت طولانی

افرادی که به دلیل شغل شان ساعت های طولانی را نشسته اند و یا رانندگی می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به فتق دیسک هستند. زیرا نشستن طولانی مدت و یا رانندگی کردن برای مدت طولانی به دیسک های کمر آسیب زیادی وارد می کند.

• بلند کردن اجسام و اشیاء سنگین

یکی دیگر از دلایلی که باعث بیرون زدگی دیسک های کمر می شود، کشیدن یا بلند کردن اجسام سنگین است. این کار به ستون فقرات و دیسک ها فشار و آسیب فراوانی وارد می کند و باعث فتق دیسک می شود.

• بارداری

همانطور که کمی پیشتر به این موضوع اشاره کردیم، بارداری فشار و وزن زیادی را به ستون فقرات و دیسک ها وارد می کند. در نتیجه احتمال بیرون زدگی دیسک ها وجود دارد.

• سانحه، حادثه و یا سقوط

کسانی که دچار سانحه، حادثه و یا سقوط از ارتفاع می شوند، باید احتمال بیرون زدگی دیسک کمر را در نظر بگیرند. زیرا یکی از دلایل بیرون زدن دیسک ها، حادثه های مختلف از جمله زلزله، تصادف، پرت شدن از ارتفاع و… است.

برای اطلاعات بیشتر به مقاله علائم دیسک کمر مراجعه کنید!

علائم دیسک کمر

علائم بیماری دیسک کمر به چند دسته تقسیم می شود که با بررسی این علائم و نشانه ها می توانید به وجود این مشکل پی ببرید. البته این علائم در مراحل مختلفی خودشان را نشان می دهند که تمامی این مراحل را در ادامه این بخش بررسی می کنیم.

• علائم اولیه دیسک کمر

اولین علائم دیسک کمر به صورت درد در ساق پا، درد به دنبال سرفه شدید یا عطسه و درد ناگهانی خودشان را نشان می دهند. این ها علائم اولیه بیرون زدگی دیسک کمر هستند که ممکن است ناگهانی و یا تدریجی خودشان  را نشان دهند.

مقاله  خطرناک ترین دیسک کمر را حتما بخوانید!

• علائم بیرون زدگی شدید دیسک ها

در صورتی که دیسک ها به طور جدی آسیب دیده باشند و در حد پیشرفته دچار بیرون زدگی شده باشند، قطعا درد شدیدتر و تیز تری دارند. دردهای پیشرفته دیسک معمولا به باسن و ساق پا نیز سرایت می کنند. درد آن بسته به ریشه عصبی که دارد، به صورت سوزن سوزن شدن، خواب رفتن پا، سوزش پا و… خودش را نشان می دهد.

پارگی دیسک کمر و نشانه های آن
نشانه های پارگی دیسک کمر

پارگی دیسک کمر چه نشانه هایی دارد؟

گاهی اوقات ممکن است پارگی دیسک کمر اتفاق بیفتد. این آسیب بسیار شدیدتر از فتق دیسک است. در نتیجه علائم شدیدتری نیز دارد. از جمله علائم پارگی دیسک کمر عبارتند از:

• گرفتگی یا اسپاسم شدید عضلانی

• بی اختیاری ادرار و یا حتی مدفوع

• درد بسیار زیاد در ناحیه کمر و پا

• احساس ضعف و بی حالی شدید

این علائم همگی در صورتی بروز پیدا می کنند که دیسک کمر دچار پارگی شده باشد. معمولا پارگی دیسک به دنبال انجام کارهای بسیار سنگین و کشیدن یا جابجایی اجسام بسیار سنگین و یا حتی ورزش های نامناسب اتفاق می افتد.

روش تشخیص قطعی پارگی یا فتق دیسک

حال که با علائم پارگی دیسک کمر و فتق دیسک آشنا شدید، شاید بپرسید قطعی ترین روش تشخیص این آسیب چیست؟ به طور کلی زمانی که علائم و نشانه های فتق دیسک و یا پارگی دیسک را مشاهده کردید، بهترین راه حل این است که به پزشک متخصص مراجعه کنید. چرا که تشخیص وضعیت جسمی شما تنها با طی کردن مراحل پزشکی امکان پذیر است. بنابراین با مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات مختلف می توانید به صورت قطعی به بیماری و مشکل خود پی ببرید.

شماره تماس جهت ارسال MRI

بهترین روش های درمانی غیر جراحی دیسک کمر

برای درمان دیسک کمر به روش های غیر جراحی روش های مختلفی وجود دارد. به طور کلی روش های درمانی باید به تشخیص پزشک و با در نظر گرفتن شرایط و وضعیت بیمار تجویز شوند. اما برای درمان فتق دیسک روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه آنها را مطرح می کنیم.

• استراحت کردن

یکی از روش های درمان دیسک کمر، استراحت کردن است که در صورت عدم استراحت و انجام کار هایی مانند جابجا کردن اجسام سنگین، فشار وارد کردن به ستون فقرات و… ممکن است فتق دیسک اتفاق بیفتد. برای درمان هرچه بهتر دیسک کمر به این روش باید پزشک معالج نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر را به بیمار خود بیاموزد تا نتیجه مطلوب تری را در بر داشته باشد. همچنان در دوره استراحت بیمار باید از انجام یک سری کارها و فعالیت ها خودداری کند که این موارد توسط پزشک به بیمار اعلام می شوند.

فیزیوتراپی برای درمان دیسک کمر
درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی
  • فیزیوتراپی

یکی دیگر از روش های درمان دیسک کمر، انجام فیزیوتراپی است. فیزیوتراپی به روش های مختلفی انجام می شود که هر یک از این روش ها متناسب با شرایط و وضعیت بیماری تجویز می شوند. لیزرتراپی، سوزن خشک، تحریکات الکتریکی، کیسه های گرم و سرد، مگنت تراپی، ماساژ، آب درمانی و… همی جزو روش های مختلف فیزیوتراپی هستند که توسط پزشک برای بیمار تجویز می شوند. این موارد برای کاهش درد و التهابات و همچنین کاهش اسپاسم عضلانی بسیار موثر هستند. همچنین انجام فیزیوتراپی باعث افزایش دامنه های حرکتی بیمار می شود.

• دارو درمانی

تجویز یک سری از داروها برای درمان این مشکل موثر هستند که پزشک با توجه به وضعیت بیمار این داروهای ماسب را تجویز می کند.

پارگی دیسک کمر چگونه درمان می شود؟

پارگی دیسک کمر همانطور که از نامش پیداست عوارض بسیار سنگینی دارد. به طوری که ممکن است دامنه های حرکتی بیمار به شدت محدود شود. در صورتی که شدت پارگی دیسک کمر بالا باشد، روش های غیر تهاجمی و غیر جراحی به هیچ عنوان درمان کننده محسوب نمی شوند. بلکه لازم است تا برای ترمیم پارگی دیسک ها، بیمار جراحی شود. البته برای درمان پارگی دیسک که شدت کمی دارد، لیزر پرتوان روش موثری است.

گاهی اوقات نیز ممکن است بیرون زدگی مهره های کمر به گونه ای باشد که پزشک تشخیص دهد بهترین راه درمان، جراحی است. در چنین شرایطی بهتر است تا بیمار به پزشک اعتماد کند و به عمل جراحی رو بیاورد. به خاطر داشته باشید در صورتی که درمان پارگی دیسک یا فتق دیسک با روش های غیر تهاجمی امکان پذیر باشد، قطعا پزشک ابتدا آن را به بیمار پیشنهاد می دهد.

طول درمان دیسک چقدر است؟

آیا می دانید طول درمان دیسک کمر چقدر است؟ به طور کلی پروسه درمان بیرون زدگی دیسک و یا پارگی آن به عوامل متعددی بستگی دارد. این عوامل شامل موارد زیر هستند.

• میزان درد و التهاب بیمار

با توجه به شرایط جسمی که بیمار دارد، میزان درد و التهابش نیز متفاوت است. بنابراین باید بگوییم بیمارانی که درد و التهابات بیشتری را تجربه می کنند، به زمان بیشتری برای درمان نیاز دارند.

• شغل و موقعیت اجتماعی بیمار

از دیگر فاکتورهایی که تعیین کننده  پروسه درمان دیسک کمر است، شغل و موقعیت اجتماعی بیمار است. گاهی اوقات ممکن است استراحت طولانی مدت برای بیمار مقدور نباشد. یا حتی ممکن است بیمار به دلیل شرایط شغلی اش، برای مدت طولانی بنشیند یا رانندگی کند. در چنین شرایطی قطعا پروسه درمان طولانی تر خواهد بود.

• میزان بیرون زدگی دیسک

میزان بیرون زدگی دیسک یکی دیگر از عوامل و فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در طول دوره درمان است. قطعا بیمارانی که مهره های بیرون زده تری دارند، باید طی بازه زمانی طولانی تری مراحل درمانی شان را طی کنند.

درمان دیسک کمر با انجام ورزش های مخصوص
انجام تمرین های مخصوص و افزایش روحیه
  • وضعیت روحی بیمار

لازم است تا بدانید وضعیت و شرایط روحی بیمار نیز می تواند در طول درمان دیسک کمر موثر باشد. بیمارانی که روحیه قوی تری دارند، قطعا می توانند با موفقیت بیشتری پروسه درمان را طی کنند.

جمع بندی نهایی

در این بخش اطلاعاتی در خصوص دیسک کمر، پارگی دیسک و فتق دیسک در اختیارتان قرار دادیم. همانطور که متوجه شدید دلایل مختلفی برای بروز این بیماری وجود دارد. همچنین این بیماری در شرایط مختلف خودش را با علائم متعددی نشان می دهد. به یاد داشته باشید در صورتی که با مشاهده اولین علائم دیسک کمر به پزشک مراجعه کنید، قطعا پروسه درمان کوتاه تری خواهید داشت. این موضوع نه تنها از نظر صرفه اقتصادی و زمانی به نفع شماست، بلکه باعث می شود تا زودتر سلامتی تان را به دست آورید. در نهایت نیز باید به این موضوع اشاره داشته باشیم که دیسک کمر باید در مراحل اولیه درمان شود. زیرا عوارض بسیار خطرناکی را برای بیمار به همراه دارد. بهتر است تا به پزشک متخصص اعتماد کنید و پروسه درمان را زیر نظر پزشک ادامه دهید تا سلامتی کامل تان را به دست آورید.

جهت مشاوره رایگان با  دکتر رضا سنجری میتوانید نتیجه آزمایش های خود را به شماره 09362739676 ارسال فرمایید.